Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858) za 2023 r. nie przekracza:
- kwoty 2.500 zł – w gospodarstwie domowym jednoosobowym,
- kwoty 1.700 zł na osobę – w gospodarstwie domowym wieloosobowym.
Wysokość bon energetycznego:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 300 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 400 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 500 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 600 zł.
Gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i źródło to jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), to kwota bonu energetycznego dla tych gospodarstw jest zwiększona o 100%.
W tych przypadkach będą wypłacone następujące stawki bonu energetycznego:
- dla jednoosobowego gospodarstwa domowego – 600 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób – 800 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób – 1000 zł,
- dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób – 1200 zł.
W przypadku bonu energetycznego obowiązuje zasada „złotówka za złotówkę” tj. świadczenie będzie przyznawane nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota bonu energetycznego będzie wynosić 20 zł.
Ważne!
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, bon ten wypłacany jest osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.
Jakie dokumenty będą potrzebne?
- wniosek o wypłatę bonu energetycznego,
- oświadczenia wnioskodawcy o jego dochodach lub dochodach członka gospodarstwa domowego niepodlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- oświadczenie o ilości hektarów przeliczeniowych członków rodziny
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
Wnioski o przyznanie bonu energetycznego można składać:
- elektronicznie (ePUAP , mObywatel) podpisane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub uwierzytelnione z wykorzystaniem profilu zaufanego,
- tradycyjnie (papierowo) – w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- listownie – za pośrednictwem poczty (w przypadku wysłania wniosku za pośrednictwem urzędu pocztowego liczy się data nadania wniosku).
Termin składania wniosku: od 1 sierpnia do 30 września 2024 r.
Wnioski złożone po 30 września 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Postępowanie kończy się wydaniem informacji o przyznaniu bonu energetycznego, która jest przesłana na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku.
W przypadku niewskazania adresu poczty elektronicznej, informację można odebrać w siedzibie GOPS przy ul. Pilskiej 3 w Szczecinku.
Odmowa przyznania bonu energetycznego, korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego, uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego wymaga wydania decyzji administracyjnej.